Et kontrolgrundlag indeholder overblik over kritiske brugerrettigheder til understøttelse af kontrolopgaven. Desuden omfattes et tværgående rettighedstjek og løbende overblik over status på brugerrettighedskontrollerne.
Økonomistyrelsens vejledninger om intern finansiel kontrol i staten og systemvejledninger stiller krav til, at der udføres kontrol med tildelte brugerrettigheder i de statslige systemer. Kontrollerne gennemføres i praksis oftest manuelt og kan være ressourcekrævende.
Med ydelsen automatiseret brugerkontrol* tilbyder Statens Administration nu et kontrolgrundlag til brug ved kontrol af brugerrettigheder på tværs af ni fællesstatslige systemer. Samme kontrolgrundlag anvendes i forbindelse med tilstedeværelseskontrol.
Kontrolgrundlaget har til formål at bistå kunden i den løbende opfølgning på tildeling, ændring og lukning af brugere både inden for det enkelte system og på tværs af systemerne. Desuden indeholdes en institutionsspecifik kobling til de relevante brugerkontroller, jf. Økonomistyrelsens vejledninger.
Kontrol af funktionsadskillelse sikrer, at brugerne ikke har konfliktende rettigheder på tværs af systemerne.
Ydelsen indeholder, foruden visning af kontrolgrundlag, også kontrolopfølgning via fremsendelse af påmindelse ved udebleven kontroludførelse og en ledelsesrapportering, der viser eventuelle hændelser og/eller uhensigtsmæssigheder i forbindelse med kundens rettighedstildeling.
*Kontrollerne fremsendes automatisk til kunden via Statens Administrations Serviceportal. Via Serviceportalen udfører kunden de anviste kontroller, og efterfølgende dokumenteres disse, så de til enhver tid kan genfindes med henblik på revision.
Statens Administration indhenter bruger- og rettighedsoplysninger ved udtræk fra de fællesstatslige systemer på kundens vegne.
Når data er indhentet og behandlet, fremsendes et kontrolgrundlag til kundens kontroludfører.
Kontrolgrundlaget indeholder visning af:
Efter kontrolfremsendelse følger Statens Administration op med:
Kontrolgrundlaget modtages i et aftalt interval (månedligt, kvartalsvis eller halvårligt), og efter hver afsluttet brugerkontrol, vil opgaven lettes, da overflødige rettighedssæt udgår.
Prisen for ydelsen følger Statens Administrations prisfolder, der fremgår af www.statens-adm.dk. Implementeringspris afregnes til timepris såvel som øvrige ændringer. Løbende lav abonnementspris på kontrolgrundlagets udarbejdelse og fremsendelse til kontroludfører(e).
Statens Administrations formål er at bidrage til udvikling af en mere effektiv administration i den offentlige sektor og i selvejesektoren.
Dette indebærer at sikre den fortsatte udvikling og effektivisering af den løn- og regnskabsadministration, som Statens Administration varetager som shared service center.
Vores medarbejdere i Rejseholdet spænder over en bred vifte af ekspertkompetencer. Som kunde i Statens Administration kan du altid rådføre dig med vores team.
E-mail: rejsehold@statens-adm.dk