Som kunde hos Løn kan bliver man mødt af flere forskellige systemer og begreber, som vi på denne side kort vil beskrive.
Beskriver, hvor opgaverne i forhold til indberetning i lønsystemet er fordelt mellem kunde og Statens Administration.
HR-Løn er et forsystem til Statens LønSystem SLS, som Statens Administrations kunder kan anvende til indberetning af engangsløndele samt løn til timelønnede iht. opgavesplittet.
Bruges til indberetning af lønbestillinger i henhold til opgavesplittet, hvorefter Statens Administration sikrer videre sagsbehandling i lønsystemet.
Find yderligere beskrivelse af Lønportal
Angiver datoer for afleveringsfrister til SAM, lønkørsler og udbetalinger.
Anvendes til at indberette fejl fra Statens Administrations side, som kunden konstaterer efter en lønkørsel.
Læs mere om indmelding af fejl
Statens Administration sender en afrapportering efter hver lønkørsel med angivelse af, hvilke fejl og opmærksomhedspunkter, som kunden eller Statens Administration skal forholde sig til.
Hver måned er der en 1. lønkørsel og en 2. lønkørsel. 1. lønkørsel er primært til timelønnede og til reguleringer bagud. 2. lønkørsel er primært til den faste månedsløn.
Det er den dato, hvor lønnen er til rådighed på lønmodtagerens konto i et pengeinstitut.
Digital signatur/NemID er en elektronisk underskrift, som sikrer, at man er den, man udgiver sig for og er en vigtig forudsætning i det offentlige.
Indeholder alle Statens Administrations procesbeskrivelser og kan anvendes til at understøtte opgavesplittet mellem kunderne og Statens Administration.
Kundeportalen er et fælles værktøj for kunderne og Statens Administration, som giver et overblik over oplysninger såsom kundeaftaler, drejebøger, kontaktoplysninger, mødedokumenter og lignende. Det er vigtigt, at kunderne selv angiver de rette kontaktpersoner.
Anvendes til at oprette sager på de fællesstatslige supportsystemer såsom Brugeradministration, Statens Lønløsning, Økonomi og Regnskab, Statens BI-Rapportering mv.