På denne side findes frister samt øvrige opmærksomhedspunkter for årsafslutningen 2026.
Bemærk, at afleveringsfristen til 1. lønkørsel i januar 2027 er den 29. december 2026.
SKAT sender automatisk et nyt skattekort til lønsystemet, når der sker ændringer som følge af ændret forskudsangivelse, nye restancer mv. Frikortet bliver opdateret af SKAT efter hver lønudbetaling.
Medarbejdere kan anmode arbejdsgiveren om en forhøjelse af trækprocenten. Da eSkattekortet bliver indlæst automatisk, opfordres til, at medarbejderne kontrollerer deres skatteoplysninger.
Der udsendes ikke oplysningssedler. Medarbejderne kan se oplysningspligtige beløb i deres personlige skattemappe på www.skat.dk.
Som hovedregel gælder det, at det er udbetalingstidspunktet, der afgør hvilken trækprocent og hvilket fradrag, der bruges.
Alt, der udbetales i januar 2027, vil som udgangspunkt indgå i medarbejderens A-indkomst i 2027, også selvom beløbet for eksempel vedrører merarbejde for december 2026.
Bemærk dog: Hvis der skal ske udbetaling i 1. eller 2. lønkørsel i januar 2027 til medarbejdere fratrådt i 2026 med nedenstående afgangsårsager (AKKO), vil beskatningen ske i 2026, selvom udbetalingen sker i 2027. Eventuelle udbetalinger til samme gruppe af medarbejdere senere end i januar, vil blive beskattet i det nye år.
Hvis der skal ske udbetaling til ovennævnte fratrådte medarbejdere, hvor der skal ske beskatning i 2027, vil det være en fordel at vente med udbetalingen til efter januar måned.
Såfremt medarbejdere ved en fejl først får et beløb udbetalt i 2027, der skulle have været udbetalt i skatteåret 2026, kan dette ændres i lønsystemet ved 2. lønkørsel den 20. januar 2027. Det vil sige, at indberetningen skal være Statens Administration i hænde senest den 13. januar 2027. Det betyder dog samtidigt, at alle løndele, som i denne lønkørsel er dateret i 2026, vil indgå i skatteåret 2026. Det anbefales derfor at undersøge, om der er andre løndele dateret i 2026 til lønkørslen, som ikke skal beskattes i 2026. Hvis det er tilfældet, kan det være en fordel at vente med indberetning af det, der ikke skal beskattes i gammelt år, så der undgås manuelle rettelser.
VIGTIGT: Vær opmærksom på, at skatteåret skal påføres lønbilaget ved indsendelse, hvis beløbet skal vedrøre medarbejderens skatteår 2026. Angivelsen skal ske i kommentarfeltet.
Skatteår og finansår følges ikke nødvendigvis ad. Lønbilag, der indrapporteres i lønsystemet med dato i tidligere år, vil til og med 2. lønkørsel i januar 2027 blive udgiftsført i regnskabet/finansåret for 2026. Eksempelvis vil merarbejde, som vedrører december 2026, og som udbetales i januar 2027, indgå i medarbejderens A-indkomst i 2027, men lønudgiften vil belaste finansåret 2026.
Afleveringsfristen for lønbilag i finansår 2026 er den 13. januar 2027.
Det er meget vigtigt, at alle lønbilag, der vedrører 2026, og som skal udgiftsføres i 2026, afleveres til tiden, så regnskabet bliver så korrekt som muligt. Eventuelle forsinkelser vil medføre manuelle rettelser uden om lønsystemet.
Vær opmærksom på frister vedrørende refusion - se oversigt her
I forbindelse med hensættelse af feriepenge foretager Statens Administration beregning af feriepengeforpligtelsen for de kunder, som ønsker dette. Opgørelsen skal godkendes af institutionen senest i periode 13.1 (som lukker den 4. februar 2027). Derudover skal institutionen, inden periode 13.1 lukker, anmode deres regnskabsteam om at bogføre eventuelle differencer på dette.
Beregningen skal bestilles ved Statens Administration senest den 4. januar 2027.
Har du spørgsmål til årsafslutningen, kan du kontakte Kundebetjening
Tlf.: 3392 9800
Løn og refusion:
Kl. 09.00-15.00 (man-tors) og
kl. 09.00-13.00 (fre)