Statens Administration står over for det næste store skridt – og det tager vi frem mod 2025 med denne strategi. Vores ambition er, at Statens Administration i 2025 kan varetage og effektivisere endnu flere og større administrative opgaver på tværs af den offentlige sektor. Det kræver, at vi både plejer fundamentet, udvikler forretningen og er en spændende arbejdsplads.
Vi skal tilbyde kunderne relevante løsninger ved at dygtiggøre og nyttiggøre os. Vi skal derfor på udvalgte områder gøre os til faglige eksperter, der formidler og omsætter relevant viden til brug for opgavevaretagelsen og til gavn for kunderne.
Den røde tråd hos Statens Administration er naturligvis orange – Statens Administrations logofarve – og løber igennem hele strategien for at illustrere, at løsningerne skal findes i helheden og i sammenhængen mellem indsatsområderne. Vores strategi er ambitiøs, realistisk og velunderbygget.
Strategien er bygget på et fundament af sikker og effektiv drift og skal sikre understøttelse og videreudvikling af fundamentet fremadrettet. Sikker og effektiv drift er derfor en underliggende præmis for strategiens pejlemærker og indsatsområder – og for vores muligheder for at indfri nye mål.
Det betyder, at vi både stræber efter at ændre på opgavesplittet og påtage os helt nye administrative opgaver for nuværende kunder.
Fordi vi med samlingen af administrative opgaver skaber den nødvendige volumen for fortsat relevant udvikling af det administrative område på tværs af den offentlige sektor. Vi samler de fornødne kompetencer og sikrer faglig specialisering i opgavevaretagelsen, for på den måde opnår vi højere kvalitet og effektivitet. Det kræver, at vi kan levere attraktive ydelser af høj kvalitet.
Det betyder, at vi sætter strøm til flere og flere interne såvel som eksterne manuelle processer ved brug af eksisterende og ny teknologi.
Fordi vi med digitalisering ved ny teknologi genererer grundlag for bedre løsninger, så vi i endnu højere grad kan frigøre tid til værdiskabelse for kunderne og varetagelse af nye opgaver. Det kræver, at vi er proaktive på den digitale udvikling inden for vores kerneområde.
Det betyder, at vi skal være fageksperter på udvalgte områder og hver dag arbejde for at udbrede og omsætte relevant viden til vores kunder.
Fordi vi på den måde fortsat kan skabe værdi i den offentlige sektor. Det kræver, at vi samler, vedligeholder og tilbyder ekspertkompetencer inden for udvalgte fagområder, hvor det i særlig grad er svært at opretholde og vedligeholde kompetencerne lokalt.
Et analyse- og transitionsfokus er et middel til at nå et mål på den anden side af 2025; nemlig muligheden for på sigt at udvide kundeporteføljen i større omfang.
Statens Administration skal i 2025 således have kendskab til, og være i stand til at udvikle, de løsninger, der er attraktive og nødvendige, når det gælder værdiskabelse også hos fremtidige kunder og i forlængelse heraf være i stand til at tilbyde helhedsorienterede løsninger.
Titel: Kontorchef
Område: Kunder og strategi
E-mail: llb@statens-adm.dk
Mobil: 2280 9983
Finansministeriet giver regeringen det bedst mulige grundlag for at føre en sund økonomisk politik, der styrker vækst og produktivitet, sikrer effektivisering af den offentlige sektor samt fremmer en holdbar klima- og miljøudvikling.
Finansministeriet skal være et analytisk kraftcenter, udfordre og udvikle det fulde potentiale i medarbejderne og skabe fremtidens topledere. Finansministeriet skal agere som én koncern og være rollemodel for effektivisering, drift og udvikling af den offentlige sektor i Danmark.