Hvis en udbetaling overstiger beløbsgrænsen i SLS (som pr. default er på kr. 70.000), vil betalingen blive standset. Dette er en sikkerhedsforanstaltning, så der er mulighed for at reagere, hvis udbetalingen/beregningen er sket ved en fejl.
På løntjekket i HR-Løn vil udbetalingen/anvisningen stå markeret med rødt med teksten: Skal anvises manuelt. Dette betyder at der ikke vil ske udbetaling, såfremt man ikke foretager sig noget.
Det kan dog være reelt at beløbet skal udbetales, og derfor skal man følge en af nedenstående måder.
Der er 3 forskellige måder, når man skal anvise beløb over max-grænsen:
1. Beløb over max-grænsen på en enkelt lønmodtager i en enkelt lønkørsel
Du kan indrapportere det ønskede max. beløb (som lønmodtageren skal have udbetalt) under Faste felter, diverse grundlagsfelter 2 i SLS i feltet Max. standset anvisning.
Feltet nulstilles efter hver lønkørsel, dvs. ændres tilbage til institutionens almindelige max-grænse, som typisk er kr. 70.000,00.
2. Fast udbetalingsbeløb over max-grænsen på en enkelt lønmodtager
Du kan anvende løndel 244 max. standset anvisning, som er en løbende løndel, der opsætter max. ud fra beløbet, der er indrapporteret i Felt 1.
Under Faste felter, diverse grundlagsfelter 2 opsættes beløbet i feltet Max. standset anvisning, og så længe løndelen er i kraft i beregningsperioden, anvendes det indrapporterede max-beløb for lønudbetalingen.
Hvis funktionaliteten skal sættes ud af kraft, skal du slette løndelen (ikke kun sætte den i afgang).
3. Hævelse af max-grænse for hele institutionen
Hvis du har mange store udbetalinger til ansatte i en enkelt lønkørsel, kan du undgå automatisk standsning af løn, hvis du får hævet max-grænsen til denne lønkørsel, (dette bør dog kun anvendes ved mange store udbetalinger).
Den normale max-grænse (typisk kr. 70.000) anvendes igen i efterfølgende lønkørsel.
Du kan oprette en sag på Serviceportalen for at få hævet grænsen permanent i jeres institution.