Administration af oprettelse, ændring og sletning af brugeradgange til SLS og HR-Løn sker hos institution/fællesskab i værktøjet Brugerstyring Løn.
Opgaven varetages med udgangspunkt i 4 primære roller hos kunden.
Bemærk at brugerkoder SKAL tilhøre en medarbejder og en mail-adresse, som er tilknyttet institutionen.
Bestiller oprettelse, ændring eller sletning af lokal brugeradministrator. Det sker på en blanket til Statens Administration via Serviceportalen.
Bestiller oprettelse, ændring eller sletning af brugere, der skal have adgang til SLS og/eller HR-Løn. Blanket til lokalt brug findes nederst på siden, institutionen kan også vælge at lave sin egen blanket.
Bemærk: Hvis Statens Administration har jeres brugerstyringsopgave, skal I ikke lave en blanket ved bestilling af nye brugere til HR-løn/SLS, der skal bestiller blot lave en sag i vores serviceportal, hvor det fremgår hvilket system bruger skal have adgang til og hvilke roller.
Står for oprettelse, ændring og sletning af brugeradgange til lønsystemet. Bistår bl.a. chefer med udarbejdelse/vedligehold af oversigt over autoriserede bestillere og kvartalsvise lister til kontrol af brugeradgange og medarbejdere med fx adgangskode/passwords. Der findes også en Brugeradministrator LÆS, hvor man kan kigge i BSL og lave kontrol.
Modtager kontrolliste og sikrer, at der udføres løbende kontrol.
Modtager brugerkode(r) og ændrer førstegangspassword til egen adgangskode, og ændrer denne minimum hver 89. dag.
Hvis I af forskellige årsager har brug for at Statens Administration overtager jeres brugeradministration, er der nu mulighed for dette. Vi kan oprette og nedlægge brugere og ændre i adgangene, samt nulstille passwords. I har stadig mulighed for at være kontrollant og få en læseadgang til BSL hvis i vil trække rapporter eller andet. Inden I udfylder skemaet, skal I kontakte Statens Administration via Serviceportalen for at høre om jeres muligheder.
Blanketter udfyldes og underskrives af chef eller bestiller for institutionen. Det kan gøres enten i hånden hvor det scannes ind og sendes til Statens Administrations serviceportal. Alternativt kan man, hvis man har programmet Adobe Reader DC, udfylde skemaet digitalt og signere med sin digitale signatur. Se under vejledningsmateriale nedenfor.
Vejledning til brugerstyring løn
Videovejledninger til brugerstyring Løn
Hent blanket til løngrupper i lønfællesskab
Guide til digital udfyldelse af blanket
Guide til ændring i dataområder, fx ved ressortændringer
Krav til adgangskoder til SLS/HR-Løn og BSL
Brug en af nedenstående blanketter til oprettelser, ændringer mv. i BSL Der findes også en lille vejledning på blanketten.
Hent blanket til oprettelse af lokal brugeradministrator løn (SLS og HR-Løn)
Hent blanket til ændring af bestiller/kontrollant/Inddatakontrollant
Hent blanket til ændring og sletning af brugeradministrator
Hent blanket til overdragelse af brugeradministration for lønsystemer
Til at understøtte den interne arbejdsgang, er der etableret 2 blanketsæt, hhv. til SLS og til HR-Løn: