På baggrund af henvendelser fra vores kunder vedrørende opkrævninger fra FerieKonto, har vi lavet en kort vejledning til håndtering af opkrævninger og tilgodehavender fra FerieKonto.
Økonomistyrelsen har gennemgået alle kunder med henblik på at afdække fejl i forhold til den gamle betalingsmodel, og institutionerne har ifølge Økonomistyrelsen nu fået de penge, de var berettiget til. Der skal derfor ikke længere indsendes sager vedrørende opkrævninger fra FerieKonto via Serviceportalen, som tidligere udmeldt af Økonomistyrelsen.
Er du i tvivl om, saldoen hos FerieKonto, kan du tjekke det på virk.dk, hvor beløbet fremgår under ”oversigt”.
Gå til virk.dk for at se saldoen
Statens Administration har ikke adgang til dette, medmindre der er indgået en særlig aftale.
Modtager I et brev fra FerieKonto om tilgodehavende beløb, kan I kontakte FerieKonto og aftale udbetaling af hele eller en del af beløbet.
Økonomistyrelsen anbefaler at vente med at kontakte FerieKonto til efter en betalingsdato, da der løbende sker udligning af beløbene.
Økonomistyrelsen anbefaler, at I kontrollerer betalingsoversigten og sikrer, at alle betalinger er udlignet.
Gå til virk.dk for at se betalingsoversigten
Skulle der være ældre opkrævninger, som ikke er udlignet, kan I kontakte FerieKonto for nærmere uddybning heraf.
I Økonomistyrelsens Løninformation nr. 22 af 23. november 2020 blev den nye betalingsmetode mellem Økonomistyrelsen og FerieKonto beskrevet således:
”I forbindelse med overgangen til Ny Ferielov indberettes oplysninger til FerieKonto (via e-indkomst) efter både 1. og 2. lønkørsel og feriepengene indbetales automatisk pr. SE-nummer lige som fx A-skat og AMBI gør det i dag.
Feriepenge, der er indberettet til 1. kørsel betales den 15. i måneden og feriepenge, der er indberettet til 2. kørsel indbetales den sidste bankdag i måneden.
Medarbejderen vil som udgangspunkt kunne se feriepengene hos FerieKonto 7 dage efter indbetalingen. Det at feriepengene stilles hurtigere til rådighed for medarbejderen betyder samtidig, at arbejdsgiveren skal være meget opmærksom på eventuelle fejl.
Arbejdsgiveren skal reagere hurtigt, hvis de konstaterer, at der er indbetalt for meget og de skal anmode FerieKonto om at få dele eller hele det indbetalte beløb tilbage.
Nogle kunder har modtaget opkrævninger fra FerieKonto og dette skyldes, at nogle af de indbetalinger som skulle have været betalt efter den nye metode er samlet op på en konto til afregning efter den gamle metode.
Vi er ved at finde en løsning, men opfordrer til IKKE at betale denne faktura, men derimod sende den til Økonomistyrelsen via en sag i TOPdesk.”