Midlertidig lovændring vedtaget som følge af COVID-19
Folketinget har vedtaget en midlertidig lovændring vedrørende udvidet ret for arbejdsgiver til refusion.
Lov nr. 212 af 17. marts 2020 gælder for fravær, hvor 1. fraværsdag er 27. februar 2020 eller senere. Loven gælder frem til den 1. januar 2021.
Lovændringen gælder for følgende situationer:
Lovændringen gælder fx ikke for følgende situationer:
Dette betyder, at I som arbejdsgiver vil kunne få refusion, hvis fraværet skyldes covid-19, selvom der ikke er tale om uarbejdsdygtighed i sygedagpengelovens forstand. Er der tale om, at lønmodtageren helt eller delvist arbejder hjemmefra, vil refusionen helt eller delvist bortfalde efter lovens almindelige regler herom.
Indberetning til Statens Administration
Ved indberetning til Statens Administration, skal I som arbejdsgiver, indsende blanketten ”ny sygdom”, påført første og sidste fraværsdag samt notere ”covid-19” i bemærkningsfeltet.
Såfremt vi i stedet modtager mailagenter fra jeres timeregistreringssystem, vil det være at foretrække, at I opretter en ny tidsregistrerings pind, der hedder ”sygdom grundet covid-19” eller andet der indikerer, der er tale om ”covid-19”.
Denne mailagent skal vi modtage på 1. sygefraværsdag og efterfølgende hver dag indtil raskmeldingen modtages på lige vilkår som f.eks. §56.
Såfremt ovenstående mailagent ikke kan opsættes, bedes I fremsende anmeldelse på blanketten ”ny sygdom” som beskrevet ovenfor.
Frist for anmeldelse til Statens Administration
I forbindelse med anmeldelse af | Kundens frist overfor SAM | SAMs frist overfor udbetalingsmyndighederne | Udbetalingsmyndighed |
Sygdom/fravær op til 30 dage,med COVID-19 |
Anmeldes løbende, indenfor 2 måneder | Senest 3 måneder efter første fraværsdag | Kommune |
Sygdom/fravær over 30 dage, med COVID-19 |
Anmeldes løbende, indenfor 4 uger | Senest 5 uger efter første fraværsdag | Kommune |
Ovenstående frister følger den almindelige lovgivning og de frister, I kender fra sygdom på §56 og fleksjob.
Se alle vores øvrige frister her.
OBS
I underretningsbrevet til lønmodtageren vil de oplysninger, som er afgivet af arbejdsgiveren fremgå, herunder oplysningen om årsagen til anmodningen om tidlig refusion. Lønmodtageren har pligt til i Mit Sygefravær at svare på, om lønmodtageren er enig i arbejdsgiverens oplysninger. Hvis lønmodtageren ikke er enig, skal lønmodtageren angive, hvorfor lønmodtageren ikke kan bekræfte oplysningerne fra arbejdsgiveren. Lønmodtageren skal som udgangspunkt ikke selv afgive yderligere dokumentation for fraværet.
I kan læse mere om den nye lov via nedenstående link