Som lønkunde kan I blive mødt af flere forskellige systemer og begreber, som vi på denne side kort vil beskrive.
Beskriver, hvordan opgaverne er fordelt mellem lønkunde og Statens Administration i forhold til indberetning i lønsystemet.
HR-Løn er et forsystem til Statens LønSystem SLS, som Statens Administrations kunder kan anvende til indberetning af engangsløndele samt løn til timelønnede i henhold til opgavesplittet.
Portalen anvendes til indberetning af lønbestillinger i henhold til opgavesplittet, hvorefter Statens Administration sikrer videre sagsbehandling i lønsystemet.
Angiver datoer for afleveringsfrister til Statens Administration, lønkørsler og udbetalinger.
Statens Administration sender en afrapportering efter hver lønkørsel med angivelse af, hvilke fejl og opmærksomhedspunkter, som lønkunden eller Statens Administration skal forholde sig til.
Hver måned er der en 1. lønkørsel og en 2. lønkørsel. 1. lønkørsel er primært til timelønnede og til reguleringer bagud. 2. lønkørsel er primært til den faste månedsløn.
Det er den dato, hvor lønnen er til rådighed på lønmodtagerens konto i et pengeinstitut.
Digital signatur/MitID er en elektronisk underskrift, som sikrer, at man er den, man udgiver sig for og er en vigtig forudsætning i det offentlige.