Uddata sendes på enten løngruppe eller SE-nummer.
Derfor kan vi ikke give jer en partneraftale der modtager/sender PDF-filer på andet end løngruppe og SE-nummer.
PDF-filerne sendes i postkassesystemet ØDUP. I skal bruge programmet der henter filerne fra ØDUP: ØDUP-filhenter.
Programmet kan installeres på en pc eller en server. Læs evt. mere i installations-vejledningen (pdf).
Den mailadresse, der er oplyst ved oprettelse af partneraftale, får en mailnotifikation, når der ligger PDF-filer klar til at blive hentet.
Hvilke navne har PDF-filerne, når I henter dem?
Økonomistyrelsen har fastsat en navnestandard for PDF-filerne, så du kan se hvilket uddata der er tale om, hvilken lønkørsel det stammer fra og hvilken gruppe mv. uddata knytter sig til. Her et eksempel på, hvad navnet kan være på en PDF-fil:
U198_S004_PDFGRP0000000999_LG17112.pdf
hvor
U198 = Uddatanummer
S004 = Markering for system. 004 = SLS og 005 = Pension
PDFGRP0000000999 = Fordelingsnøgle fx. løngruppe
LG17112 = Lønkørsel. Her er angivet LG12/2017, 2. kørsel
Der er altid mulighed for at ændre filnavnet, når PDF-filen er hentet i ØDUP-filhenter.
Hvornår kan I hente PDF-filer?
Uddata afvikles i såkaldte Uddatakørsler i forlængelse af, at beregningen i lønsystemet er afsluttet. Ét af de første uddata der dannes - er U198. En overordnet retningslinje for hvornår uddata kan hentes er, at de ligger klar 1 – 2 dage efter kørslerne. Dog hvis kørslen ligger op til en weekend, vil det være 1 – 2 dage efter weekenden.
Hvor lang tid gemmes PDF-filer i ØDUP?
PDF-filerne ligger i ØDUP 3 måneder, og så længe de ligger i ØDUP kan I hente dem.
Herefter er det genbestilling hos vores system-leverandør, hvor vi skal bestille en omkørsel. Det er forbundet med omkostninger. I udgangspunktet skal institutionen betale denne udgift.
Vi anbefaler, at man altid henter PDF-filerne når de ligger klar, og gemmer dem på et lokalt (fælles)drev hos institutionen.
Hvis I mangler en PDF-fil?
Hvis I mangler en PDF-fil/et uddata efter en kørsel, skal I oprette en sag via Statens Administrations Serviceportal.
Oplys venligst i mailen:
- Hvilken partneraftale I har
- Hvilket uddatanummer der er tale om
- Hvilken lønkørsel I ikke har modtaget det givne uddata fra.
OBS: For kommuner gælder, at vi skal have oplysning om hvilken måned, I ikke har modtaget det givne uddata fra.